Volgens MVO-manager Marieke Wijbenga is bouw- en infrabedrijf Strukton meer van het ‘poetsen’ dan van het ‘lullen’. “En niet zo van: kijk ons nu eens duurzaam zijn. Wij doen gewoon mooie klussen.” En ondertussen worden die grote infraprojecten, net als het bedrijf zelf, steeds groener. Marieke Wijbenga vertelt erover.
Dit is 1 van 11 verhalen uit het Greenchoice eBook "Hoe verduurzaamt Zakelijk Nederland?"
De MVO-manager werkt sinds 2020 bij Strukton, dat zich op alle fronten inzet voor duurzame infrastructuur en de energietransitie. Daarvoor sloeg Wijbenga als verandermanager een brug tussen bedrijfsvoering en IT, vooral in de financiële sector. Ze maakte een inhoudelijke switch naar duurzaamheid.
Nederland topexporteur milieuvervuiling, dat moet anders!
Daarover zegt ze: “Je krijgt kinderen, gaat meer nadenken over de wereld en de toekomst. Je leest meer over het onderwerp en denkt: wat kan ik doen?” Best veel. Ze verduurzaamde haar huis, en eet, reist en rijdt bewuster. “En minder spullen kopen natuurlijk”, vult Wijbenga aan. “Het zit ‘m soms in kleine dingen. Ik ben geen activist, een beetje misschien, maar er moet écht wat gebeuren. We zijn in Nederland topexporteur van milieuvervuiling!” Daarom maakte ze ook professioneel de overstap. Door haar veranderkracht kan Wijbenga juist in dit vakgebied het verschil maken.
Strukton ontwikkelt zich verder
Wijbenga pleit voor een systeemverandering die duurzame bedrijfsvoering verder aanwakkert. De overheid heeft hierin, door strenge regels te stellen, een grote taak.Wat dat betreft is het goed dat zowel ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, als ProRail en Rijkswaterstaat als voorname opdrachtgevers een ambitieuze doelstelling heeft neergezet: klimaatneutrale en circulaire infrastructuur in 2030. “Jongens, zeg ik dan tegen mijn collega’s, dit gaat helpen! Hierin kunnen we mee. We kunnen ons als bedrijf verder ontwikkelen.”
Inzetten op CO2-reductie
Zo let Strukton goed op haar CO2-uitstoot. Daarin maakt het bedrijf goede stappen. Strukton reduceerde haar CO2-uitstoot met 47% ten opzichte van 2009. Wijbenga: “Hoe in Europa wordt gemeten - ten opzichte van 1990 - , dat kunnen wij niet, want van dat jaar hebben we geen concernbrede, dus vergelijkbare cijfers. Maar gezien de hoge reductie ten opzichte van 2009, kan onze ambitie van 55% wellicht nog scherper.”
Hoger dan de hoogste trede op de CO2-prestatieladder
Strukton staat al meer dan tien jaar op de hoogste trede van de CO2-prestatieladder, een instrument voor bedrijven om hun CO2-uitstoot in kaart te brengen en te verminderen. De groene verandermanager in haar zegt: “Ook die zou eens moeten worden aangescherpt. Want wij kunnen geen stap meer zetten, geen niveau meer omhoog. Nu een toenemend aantal bedrijven die hoogste trede behaalt, verdwijnt langzaamaan het concurrentievoordeel.”
Groene stroom en elektrificatie op de bouwplaatsen
CO2-reductie is onderdeel van een breed MVO-beleid van Strukton, waarvan veiligheid, circulariteit, goed werkgeverschap, duurzame inzetbaarheid en biodiversiteit ook onderdeel zijn. Het verminderen van de uitstoot gebeurt op verschillende manieren. Op de bouwplaatsen in het land bijvoorbeeld: “We proberen het aantal rijbewegingen van, naar en op de bouwplaats terug te brengen. Ook gebruiken we zo veel mogelijk groene stroom. Het is nog een uitdaging om de energievoorziening stabiel, op maat en op de juiste kracht op bouwplaatsen zonder vaste stroomaansluiting te krijgen.” Verder wordt het materieel steeds duurzamer; elektrisch. “Met mobiele accu’s op de bouwplaats kan dat. Voor zwaar materieel is elektrificatie uitdagender. Daarom kijken we met interesse naar de ontwikkeling van waterstof.” Daarnaast neemt Strukton energiebesparende maatregelen in de eigen kantoorgebouwen. “En ons leasewagenpark wordt emissieloos, uiterlijk in 2030”, voegt Wijbenga toe.
Circulariteit als pijler
Naast CO2-reductie is circulariteit een belangrijk thema, zeker in de projecten die Strukton uitvoert. Een ijzingwekkend feit: “De delving van nieuwe grondstoffen zorgt voor de helft van de wereldwijde CO2-uitstoot”, stelt de MVO-manager van Strukton. Daarom wil Strukton, grootverbruiker van grondstoffen voor asfalt, staal en beton, zo veel mogelijk materialen en grondstoffen opnieuw gebruiken.
‘Mooie klussen’, en groen bovendien
Dat lukt wonderwel steeds beter. Marieke Wijbenga noemt een aantal ‘mooie klussen’ van het bedrijf. De bio-composiet fietsbrug in Friesland bijvoorbeeld. Een nieuw soort circulair asfalt waarvoor het bedrijf onlangs een prijs ontving. Of de provinciale weg in Twente, een heuse innovatieroute, waarbij Strukton met sensoren de doorstroming verbetert waardoor de uitstoot van auto’s afneemt. Of de nieuwe fabriek die oud kunstgras verwerkt tot nieuwe grondstoffen waarvan bijvoorbeeld kunststof rijplaten kunnen worden gemaakt voor op de bouwplaats: veel lichter én duurzamer dan de stalen variant. En, zo voegt Wijbenga toe: “Er ligt een gigantische opgave om bruggen, tunnels, sluizen en viaducten in Nederland te vernieuwen. Dat moeten we duurzaam en circulair gaan doen. Dus met slimme levensduurverlengende oplossingen of proberen om alle vrijgekomen materialen weer in te zetten. En als we toch iets nieuws moeten neerzetten, dan doen we dat met circulaire grondstoffen en demontabel. Zo kunnen we het weer eenvoudiger uit elkaar halen en opnieuw inzetten.”
Omarmen van SDG’s
Tot slot, een grote versneller van duurzaamheid binnen Strukton is het omarmen van de Sustainable Development Goals. Volgens Marieke Wijbenga zijn deze internationaal duurzame ontwikkelingsdoelen cruciaal in het uitstippelen van de duurzame koers van haar organisatie. Dat geldt voor ieder bedrijf eigenlijk. Ze raadt haar MVO-collega’s bij andere organisaties aan om met de SDG’s aan de slag te gaan. En er een aantal te selecteren waar je als onderneming impact op kunt en wilt maken. “Wij hebben onder andere doel 12 en 13 omarmd, verantwoorde consumptie en productie en klimaatactie”, zegt de MVO-manager. Ze besluit: “Die duurzame doelen geven echt richting aan ons werk.”
Over Strukton en Greenchoice
Strukton is een van de grootste bouw- en infrabedrijven van Nederland en kiest voor zakelijke groene stroom van Greenchoice. Samen werken we aan CO2-reductie, duurzame energie en een circulaire economie.
Op de headerfoto: De Motis rotonde, gekoppeld aan de innovatieroute N737 in Twente. Dankzij geluidsdetectie weet de weg waar verkeersgebruikers zijn. De weg past zich daaraan aan. Verkeerslichten gaan langer op groen als er verkeer aanstaande is, hulpdiensten kunnen worden gealarmeerd als een ongeval plaatsvindt.
Je las net 1 van 11 verhalen uit het Greenchoice eBook “Hoe verduurzaamt Zakelijk Nederland?”