Roel Welsing, directeur van de Apenheul: “Duurzaam ondernemen is nooit af”

Als directeur van de Apenheul wil Roel Welsing zijn bezoekers op een bijzondere manier in contact laten komen met de natuur, en specifiek met apen. “Om zo de verwondering over en bewondering voor die natuur bij te brengen, want die staat enorm onder druk.” Volgens Welsing hoort daar een duurzame bedrijfsvoering bij. “Duurzaam ondernemen is nooit af, dat blijft in ontwikkeling.”

Dit is 1 van 11 verhalen uit het Greenchoice eBook "Hoe verduurzaamt Zakelijk Nederland?"

Download het e-book hier

De zon schijnt zijn kantoor binnen. Roel Welsing kijkt door het raam, het park ligt er prachtig bij. “Zo meteen even lekker naar buiten”, daarover verkneukelt hij zich al. Voor de directeur van Apenheul is dit gegeven nog iedere dag een bijzonderheid, zeker gezien zijn professionele roots. De directeur komt uit het bedrijfsleven; hij werkte jarenlang bij Triodos Bank. Ironisch zegt hij: “Het is natuurlijk volstrekt logisch om van een bank over te stappen naar een dierenpark.”

Respect voor de natuur

Dan serieus, er zijn paralellen. Bij de duurzame bank waar hij werkte, gebruikte hij geld als veranderkracht voor het verbeteren van de wereld. Hier, bij de Apenheul, ook een stichting, zet hij de inkomsten uit de verkochte kaartjes en de zakelijke events in om de maatschappelijke ambitie van het park na te jagen: het vergroten van de bewondering en het respect voor de natuur.

Hand in hand

Wat hij maar wil zeggen: duurzaamheid en commercie gaan hand in hand. En op dat snijvlak werkt Welsing. “Er wordt vaak verondersteld dat die twee elkaar tegenwerken. Maar ik ben juist van mening dat die elkaar versterken”, vertelt hij. Het vormt tevens zijn persoonlijke missie. Net als vele anderen maakt hij zich zorgen over hoe het gaat met de wereld. “In de hedendaagse economie heeft de natuur veel te weinig een stem.”

De winnaars van de toekomst

Voor Welsing is het de uitdaging om commercieel succesvol te zijn, én duurzaam te ondernemen. “Die combinatie dwingt je om veel creatiever en innovatiever te zijn.” De directeur van Apenheul is ervan overtuigd: “Ondernemers die commercie en duurzaamheid goed weten te combineren, zijn de winnaars van de toekomst. En het moet beide goed zijn hè, anders werkt het niet.” Hij realiseert zich daarbij dat duurzaam ondernemen nooit af is. “Dat gegeven biedt ook rust. Je moet dingen proberen. Sommige lukken, andere niet. Dat hoort erbij. Maar je moet wél bezig blijven met het vraagstuk.”

Een nieuw gebouw én een nieuw verhaal

In gedachten scant Welsing zijn park; welke duurzame maatregelen heeft hij onlangs genomen die hier exemplarisch voor zijn? Natuurlijk, de carport van de complete dienstparkeerplaats is vol gelegd met zonnepanelen van KiesZon, 416 stuks, genoeg om het naastgelegen kantoor van energie te voorzien. Het nieuwe verblijf voor de dwergapen is een ander goed voorbeeld. In 2020 opgeleverd. Helemaal energieneutraal, met ledverlichting, warmtepomp, een sedumdak en daardoor deels opgaand in de natuurlijke omgeving. Het nieuwe pand vervangt een oud gasgestookt gebouw, dramatisch qua isolatie bovendien. “We hebben wel een deel van het oude gebouw laten voortleven als de allergrootste insectenmuur ter wereld, dé snackbar voor onze dwergapen”, zegt Welsing. “Zo hebben we én een duurzaam energieneutraal gebouw op ons park, én een nieuw verhaal gecreëerd.”

Bijzondere mensen bij de Apenheul

Het nieuwe gebouw is ontworpen door een voormalig dierenverzorger van Apenheul. Daarna studeerde hij architectuur. En hij is ook nog eens professor op een universiteit in Peking. “Ik werk met bijzondere mensen”, vat Welsing het samen. “Ik zocht een architect die vanuit de natuur en de dieren denkt.”

De vierde P

Welsing voegt daarom graag een vierde ‘P’ toe aan het duurzame rijtje ‘People’, ‘Planet’, ‘Profit’: de ‘P’ van ‘Passie’. De architect van het nieuwe gebouw heeft die passie, de medewerkers van de Apenheul ook: “Als het lukt om de passie bij je medewerkers te doen ontluiken, dat is niet te kopiëren. Dat is zo’n belangrijke asset. Gasten voelen dat, klanten voelen dat, dieren voelen dat.” Welsing neemt hiervoor uitgebreid de tijd. Niet alleen bij het aannemen van nieuwe medewerkers: “Je werkt niet zomaar voor een bedrijf. Het is belangrijk om potentiële medewerkers mee te nemen in het verhaal van je onderneming”, tipt hij. Maar ook door maandelijks met alle medewerkers bij elkaar te komen. Iedereen dus. “Tenzij je een afspraak hebt met een dier of een gast. Die afspraken gaan altijd voor.”

Maandelijks bij elkaar met alle medewerkers

Op die donderdagmiddag, eens in de maand, wordt met elkaar gesproken over duurzaamheid en natuur, en over commerciële kansen voor het park. “We zijn vaak zo bezig met de waan van de dag. Het is goed om afstand te nemen en stil te staan bij je missie, en waarom je de dingen doet die je doet”, ervaart Roel Welsing. “Met elkaar duurzaam ondernemen is een zoektocht, en medewerkers moeten gestimuleerd worden hierover mee te denken.”

Circulaire spijkerbroeken, heel persoonlijk

Zoeken en meedenken gebeurde bijvoorbeeld toen de Apenheul nieuwe bedrijfskleding voor de medewerkers wilde aanschaffen. “Circulaire spijkerbroeken”, vertelt de directeur. “Ik dacht, dat doen we even, want het is een goed idee.” Maar medewerkers gingen niet bepaald gretig in op het aanbod een circulaire spijkerbroek aan te schaffen. “Mijn dochters hebben me uitgelegd waarom niet: een spijkerbroek is heel persoonlijk. Dan kom je in de privésfeer van medewerkers. Ik wilde veel te snel.”

Medewerkers beslissen mee

Nadat medewerkers intensiever werden betrokken bij het proces, en ook hebben meebeslist en mee gepast – de broek is hierdoor op een aantal punten zelfs verder verbeterd – dragen steeds meer collega’s een circulaire spijkerbroek. De les: “Niet te snel willen, maar wél door blijven gaan.” Dat geldt voor ieder duurzaam thema op het park: liever vandaag dan morgen aardgasvrij. “Voor nu kopen we gas duurzaam in.” En het liefst helemaal geen vleesgerechten in de Apenheul. “Maar van het opgeheven vingertje ben ik geen voorstander. Liever gebruiken we de apen als voorbeeld om het gesprek aan te gaan over gezonde voeding: een gorilla is tien keer sterker dan je vader, en hij eet alleen maar groenten!” Ook zou de directeur de grote plastic flessen cola in de ban willen doen. Maar ja: “We krijgen hier gemiddeld Nederland in ons park. Als een moeder een cola voor haar kind wil kopen, kan dat. Aan de andere kant gaan we wel met de fabrikant in gesprek: waarom moet dit in zo’n grote plastic fles, kan dat niet anders, duurzamer?”

Liefde voor de natuur

Door dit soort onderwerpen vult zo’n donderdagmiddag zich met nieuwe inspiratie, met nieuwe energie. Voor Welsing als directeur, maar ook voor al die medewerkers met hun vier P’s. “We sluiten de middag af met een medewerker die zijn of haar persoonlijke Apenheul-ervaring deelt. Het is een free format, alles mag”, vertelt Welsing tot slot. “Ik hoop dat er dan iets terugkomt dat te maken heeft met de liefde voor de natuur. En gelukkig, dat is heel vaak zo.” Nu is het tijd om naar buiten te gaan, de natuur in.

Over de Apenheul en Greenchoice

De Apenheul is het dierenpark op de Veluwe met meer dan 300 loslopende apen. Net als Greenchoice maakt de Apenheul werk van duurzaamheid, onder meer door te kiezen voor zonnepanelen van KiesZon

Je las net 1 van 11 verhalen uit het Greenchoice eBook “Hoe verduurzaamt Zakelijk Nederland?”

Download het e-book hier

Deel dit bericht
Gepubliceerd op 9 mei, 2022
Bij Greenchoice kies je altijd voor écht groene stroom en bosgecompenseerd gas
Bekijk onze tarieven

Al meer dan 600.000 klanten gingen je voor!

Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies