Japanse filosofie als basis voor duurzame kleding

8.000 liter water, hoeveel zwembaden kun je daarmee vullen? Geen alledaagse vraag, maar gezien de locatie een relevante om te stellen. We zijn bij het voormalige Tropicana zwembad in Rotterdam. Drie jaar geleden omgetoverd tot ‘BlueCity’, waar duurzaamheid en creativiteit de ruimte krijgen. En hoewel er geen water meer is, zwemmen Nina en Nandi met hun kledingmerk Kizu het liefst tegen de stroom in. Op een positieve manier uiteraard. Ze kijken kritisch naar het huidige kledingsysteem en zetten zich in voor een positieve en duurzame levensstijl.

Nina Law en Nandi Dmyszewicz studeerden aan de Willem de Kooning Academy. Via de minor ‘New Earth’ leerden zij elkaar kennen en daar is het merk Kizu geboren. Kizu betekent imperfectie in het Japans. Hun inspiratie? Die halen ze uit de eeuwenoude Japanse wabi-sabi filosofie, waarin waardering voor vergankelijkheid en de schoonheid van imperfecte centraal staat. Heel kort: deze filosofie is destijds ontstaan door een periode van schaarste. Hierdoor werd hergebruik de norm en verspilling voorkomen. Het tegenovergestelde van de huidige consumptiemaatschappij dus. Met Kizu willen zij niet alleen een voorbeeld stellen, maar echt een levensstijl creëren.

Oh, en die 8.000 liter? Die is nodig om je niet-duurzame spijkerbroek te produceren. Een goede reden dus om eens kritisch naar het kledingsysteem te kijken.

Kizu-fashion

Kledingsysteem op de schop

Nina en Nandi hebben beiden een grote liefde voor fashion. Nina vertelt: ”Na het zien van een aantal documentaires waar de échte prijs van kleding wordt onderzocht, is bij mij een zekere frustratie ontstaan. En hier wil ik iets aan doen. Daarom hebben we het huidige kledingsysteem onder de loep genomen. Hieruit blijkt dat we in Nederlands jaarlijks 238 miljoen kilo kleding wegdoen, waarvan 70% in de prullenbak wordt gegooid. Deze kleding belandt rechtstreeks in de verbrandingsoven. Van de overige 30% - die wel in de kledingcontainer wordt gestopt - is ongeveer de helft onbruikbaar omdat de kleding beschadigd is of niet meer aansluit op de markt. Deze kleding heeft een laagwaardige bestemming en wordt onder andere gebruikt voor poetslappen in de industrie, welke na kort gebruik ook in de prullenbak belanden. Uiteindelijk wil je dat de kleding het systeem niet ‘verlaat’. Daarom moet de laatste stap zijn dat consumentenafval teruggeplaatst wordt in het kledingsysteem. Zo krijg je een circulair proces en wordt niks weggegooid.”

“Het klinkt gek, maar in een ideale wereld moeten initiatieven zoals Kizu helemaal niet nodig zijn."

Een kuub aan spijkerbroeken

Voor hun afstudeerproject zochten ze daarom contact met de gemeente Rotterdam en ReShare. En zo ontvingen zij een kuub aan spijkerbroeken, die normaal gesproken worden weggedaan.
Pronkstuk uit hun collectie is het kledingstuk geïnspireerd op de Japanse kimono. Nandi vult aan: “We willen steeds meer persoonlijke elementen toevoegen aan de kleding. Denk aan een quote of afbeelding die voor jou veel betekenis heeft. Deze elementen willen we door middel van borduur aan de kleding toevoegen. Op deze manier krijgt het meer emotionele waarde, wat ervoor zorgt dat kleding minder snel - of helemaal niet - wordt weggegooid. Met positieve tips voor een duurzame levensstijl willen wij een stukje educatie overbrengen. Natuurlijk kun je niet meteen een 180 graden-switch maken. Je hoeft niet veel te veranderen om al iets bij te dragen. Een goede ontwikkeling is dat tweedehands steeds hipper wordt, denk aan kledingruilevenement en kledingbibliotheken.”

De ideale wereld

“Het klinkt gek, maar in een ideale wereld moeten initiatieven zoals Kizu helemaal niet nodig zijn. Met andere woorden: wij hoeven geen kleding meer te maken omdat er simpelweg geen afval is. Hoe dit mogelijk zou zijn? Bijvoorbeeld door kleding te ontwikkelen waarbij de kwalitatieve en emotionele waarde zo hoog zijn dat de consument het item niet weg wíl doen. Of door biologisch afbreekbare materialen te dragen, denk aan mycelium en fruitleer. Dit is nog toekomstmuziek, maar mooi om over na te denken. Op korte termijn kun je als consument al veel doen. Koop bijvoorbeeld niet elke week kleding, maar om de maand en kijk of je er langer mee kunt doen. Als consumenten meer bewuste keuzes gaan maken, dan moeten de grote kledingmerken wel mee in deze verschuiving.”

De droom van Kizu

“Hmmm onze uiteindelijke droom? Dat we een winkel en werkplaats in één hebben. Zo zie je gelijk hoe het product gemaakt wordt. We maken dan de kleding persoonlijk, door te overleggen met de consument wat voor elementen ze op de kleding willen. En als iets stuk is, kom je terug en maken wij het weer! Ja, een ontmoetingsplek waar makers en consumenten samenkomen”, zo sluiten Nina en Nandi af.

Van afstudeerproject naar ontmoetingsplek. Wij blijven Kizu in ieder geval volgen. Volgens ons gaat dit wel goedkomen, we voelen het aan ons - inderdaad - water.

Kizu-mode

Tip van Kizu
“Denk goed na wat je koopt, maak overwogen en minder impulsieve keuzes. Blijf ook kritisch en geloof niet klakkeloos wat merken op gebied van duurzaamheid beloven. Gebruik bijvoorbeeld websites als Rank a Brand en Good on you om erachter te komen hoe duurzaam en maatschappelijk verantwoord jouw kleding is."

Deel dit bericht

Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies