De VN hebben 2021 uitgeroepen tot het Jaar van Groenten en Fruit. Met als doel de voedselproductie te verduurzamen en het tegengaan van voedselverspilling. Laat dat nou net een van de speerpunten van Greenchoice zijn. Heb jij je goede voornemens voor het nieuwe jaar nog top of mind? De keuze voor duurzame én gezonde voeding mag zeker niet ontbreken. Greenchoice helpt je erbij.
Maarten Roelofsen heeft een positieve drang om de wereld mooier te maken. Dit doet hij bij Hofweb, een online supermarkt voor boodschappen direct van de biologische boer. Hij vertelt ons hoe hij dat doet en hoe jij hier via Samen Greenchoice een handje bij kan helpen. Je kunt om te beginnen het kraakverse groente en fruit pakket van Hofweb bestellen. Nu met €7,50 korting.
Maarten werkt vier jaar bij Hofweb en is daar binnengekomen om het bedrijf te helpen met groeien. Hofweb biedt producten van kleinschalige boeren die natuur-inclusief telen. Dit sluit goed aan bij de missie van Greenchoice om lokaal impact te maken.
Het ontstaan van de online supermarkt
“Hofweb bestaat al sinds 2004. Het begon met vier biologische boeren in de polder, die op zoek waren naar directe afzetkanalen. Ze wilden hun klant kunnen spreken en feedback krijgen op de producten. Een van de boeren in hun netwerk sloeg aan het programmeren en maakte een platform waar online besteld kon worden. Een van de eerste online supermarkten was geboren! Lambertus Zijlstra (links) en Peter van IJzendoorn (rechts), beide boerenzonen en inmiddels eigenaren, zijn al vanaf het begin betrokken”, vertelt Maarten. Samen met ruim 50 medewerkers zorgen ze er wekelijks voor dat alle producten van het land vers bezorgd worden bij de klant.
De (op)voeding van Hofweb
In de online supermarkt bestel je heerlijk verse biologische en zo veel mogelijk 'direct van de boer' geteelde boodschappen. Vooral in het seizoen geldt vaak: Zo van ’t land, in je Hofweb-boodschappenmand! Onbewerkt en puur, zonder chemische bewerkingen of middelen. Maarten: "Het netwerk dat Hofweb heeft opgebouwd bestaat uit 50 tot 100 boeren die door het jaar heen hun versproducten bij ons leveren. Dit wisselt per seizoen. Nu in januari zijn er veel pompoenen en winterpostelein. We proberen de winkelwagen compleet te maken, dus wat we niet direct kunnen krijgen kopen we in bij de biologische groothandel. We kiezen ervoor om de producten buiten het seizoen geen speciale aandacht te geven en niet alles het hele jaar door aan te bieden, zoals aardbeien. Zo blijven we dicht bij onze waarden.”
Ook op andere manieren is Hofweb bezig met bewustwording creëren. “Wij verpakken de producten zo min mogelijk en waar nodig in papier”, licht Maarten toe. “De wortels van onze eigen teler zitten helemaal onder de klei. Ze worden letterlijk zo uit de grond getrokken. Daar krijgen we weleens vragen over. De klei laten we er juist op zitten omdat een wortel zonder plastic verpakking langer goed blijft. In de winkel zou niemand dat accepteren. Dat is onze manier van (op)voeden. Van nieuwe klanten krijgen we vaak de reactie dat hun grijze kliko nog maar voor de helft vol is. Dat maakt hun impact op het milieu direct tastbaar.
Een mooiere wereld creëren
“Marketing is vaak een vies woord”, vervolgt Maarten zijn verhaal. “Ik geloof juist in het vermarkten van producten die de wereld beter maken. Oprechtheid richting iedereen in de keten is een belangrijk speerpunt. We zijn eerlijk en transparant naar de orderpickers, de consument én de boer. Die laatste helpen we door mee te denken om hen meer toekomstbestendig te maken. Zo hebben we een fonds opgezet, waaruit geld beschikbaar komt om bomen te planten. Onder andere boeren die last hebben van droogte hebben daar profijt van: bomen houden meer vocht vast. Tegelijkertijd nemen de bomen CO2 op en draagt dat bij aan het klimaatprobleem.”
Verduurzaming voedselproductie
Maarten gaat verder: “Het is belangrijk dat boeren grond niet langer uitputten maar voeden. Biodynamisch boeren gaat een stapje verder dan biologisch. Die manier van telen gaat uiteindelijk de enige manier zijn om op lange termijn voedsel te produceren. Dit is een manier van boeren die Hofweb probeert te stimuleren en dat zou in de gehele keten moeten gebeuren om de voedselproductie te verduurzamen. Om zo stakende boeren te inspireren om een andere afzetmarkt te vinden. Als zij een beter perspectief krijgen en grotere groepen consumenten bewuster willen eten, dan pas gaat het de goede kant op. Hofweb werkt alleen samen met biologische boeren, met een voorkeur voor biodynamisch.”
Het Internationale Jaar van Groenten en Fruit draait niet alleen om de productie, maar ook om het tegengaan van verspilling. Maarten legt uit hoe ze daar bij Hofweb mee omgaan. “Wij verkopen bijvoorbeeld appels van de teler, die ook nog eens 100 meter achter ons zit, als moesappels. Het zijn appels met een buts of plekje, die de reguliere supermarkt niet koopt. Omdat het via Hofweb niet 1,5 week maar 1 of 2 dagen duurt voordat de appels bij de klant binnen zijn, is dat deukje niet zo erg. Hetzelfde geldt voor tweedeklas paprika’s met een brandgaatje. Zo kunnen we alles van de teler afnemen en is de klant ook voordeliger uit.
Hoe staat het er nu voor?
“Sinds Corona is het aantal bestellingen ontploft. Daarom werken we keihard om te zorgen dat we alles op orde krijgen en logistiek dusdanig kunnen opschalen. Voor Corona kregen we wekelijks tussen de 1.000 en 1.500 bestellingen binnen. Nu bijna 3.000 per week.
Dit jaar willen we daarnaast verder professionaliseren zodat we kunnen meespelen als alternatief voor Albert Heijn en Picnic. Ook gaan we nog harder inzetten op waar we voor staan: kraakverse producten. Want het kan nu nóg verser. Omdat we door opschaling meer capaciteit hebben kunnen we de oogst nu later binnen laten komen. We laten het bijvoorbeeld op vrijdag bij ons bezorgen i.p.v. donderdag, pakken het in en op zaterdag bezorgen we het bij de klant. Met nog een dag minder in die keten kunnen we nog verser en scherper aanbieden.”
En hoe moet het verder?
“Ik hoop vooral dat meer mensen gaan realiseren, dat zij met hun vork een hele grote stem hebben”, besluit Maarten. “Zij kunnen daarmee kiezen voor landbouw die Nederland rijker en biodiverser maakt. Mensen leggen hele daken vol met zonnepanelen en gaan vervolgens naar de Lidl. Terwijl als ze iets meer geld uitgeven voor een kwalitatief goed product, dat lokaal invloed heeft op de (eigen) leefomgeving, ze pas echt een groot verschil maken.”
Heb jij je na Maartens verhaal ook voorgenomen om voor duurzaam geproduceerd voedsel te kiezen? Op die manier draag je bij aan een gezonde voedselproductie. En daar profiteer jij niet alleen van, maar ook de boer en het land. Probeer het uit met het groente en fruit pakket van Hofweb. Je krijgt in de Samen Greenchoice winkel €7,50 korting. Ben je tot slot nieuwsgierig naar welke groente je in welke maand het beste kunt eten? Op de website van onze partner Natuur & Milieu vind je een handig overzicht.