Mede dankzij onze klanten was 2019 een mooi en bijzonder jaar! Nog meer mensen gingen zelf stroom opwekken en we zijn door Sustainable Brand Index uitgeroepen tot duurzaamste energiemerk van Nederland op basis van onderzoek onder Nederlandse consumenten en hun perceptie op duurzaamheid, branding en communicatie van bekende Nederlandse bedrijven. We hebben Nederland weer een stukje groener gemaakt. Met de focus op inclusiviteit, want iedereen moet mee kunnen doen. We kozen voor projecten en samenwerkingen vanuit een groen én sociaal hart. En daar zijn we trots op. We nemen je graag mee langs onze hoogtepunten van het afgelopen jaar.
Sustainable Brand Index
In april vierden we een feestje! Voor het derde jaar op rij stonden wij in de top 3 ‘meest duurzame merken van Nederland’.En binnen de energiesector werden we uitgeroepen als het meest duurzame merk op basis van onderzoek onder consumenten! Zo blijven we – samen met onze klanten – vooroplopen. Elke dag opnieuw.
Grootste batterij bij windpark in gebruik
Het is zo groot als 6 zeecontainers én slaat groene stroom op? Juist, onze megabatterij! De grootste batterijopslag bij een windmolenpark in Nederland. Zo gaan we verspilling tegen. Op 6 juni was de officiële opening.
Ook zonnestroom voor sociale huurders
Het op 28 juni gesloten Klimaatakkoord biedt veel mogelijkheden voor particuliere woningeigenaren. Veel gehoorde kritiek is dat huurders worden vergeten. Samen met D2E brachten we daar verandering in. We realiseerden de eerste zonnestroomprojecten op daken van woningcorporaties. Huurders konden meedoen zonder vooraf geld in te leggen.
Lancering 'Samen Greenchoice'
In augustus startten we de pilotfase voor een nieuw spaarprogramma: ‘Samen Greenchoice’. Klanten konden via de nieuwsbrief aangeven of zij interesse hadden om deel te nemen. Met het tegoed dat je maandelijks spaart profiteer je van korting op duurzame producten én belevenissen.
Greenchoice & The Raindance Project
Zaterdag 14 september vond ‘The Raindance Project’ plaats. Dit gratis evenement met muziek, podiumkunst en wetenschap bracht de vergroening van de aarde dichterbij. Greenchoice zet zich samen met haar klanten al jarenlang in voor een groenere aarde
en is trotse partner van The Raindance Project.
Populatie van bedreigde chimpansees
Greenchoice beschermt bos, om de CO2-uitstoot van het gasverbruik van onze klanten te compenseren. Een van die bosprojecten is het Kibale Nationaal Park in Oeganda, dat bekend staat om het voorkomen van veel chimpanseegroepen. Het project stimuleert werkgelegenheid voor de lokale bevolking en met de aanplant van bos wordt het leefgebied van de chimpansees vergroot.
Aandacht voor het belang van de natuur
Greenchoice is partner geworden van het Wildlife Film Festival Rotterdam. Eind oktober en begin november vertoonde WFFR meer dan 100 indrukwekkende natuurdocumentaires in het Rotterdamse Cinerama Filmtheater. Het doel was om de schoonheid van de natuur te laten zien en belangrijke boodschappen onder de aandacht te brengen over onder andere duurzaamheid.
Groene stroom voor Utrecht
Vanaf 2020 levert Greenchoice duurzame elektriciteit aan de gemeente Utrecht. Hiermee worden onder meer alle gemeentelijke gebouwen, straatverlichting en rioolgemalen van groene stroom voorzien. De gemeente gebruikt jaarlijks zo’n 50 miljoen kilowattuur, vergelijkbaar met 15.000 huishoudens. Greenchoice won in november de aanbesteding die de gemeente had uitgeschreven.
Terugblik op een zonnig jaar
Samen met onze dochter KiesZon zetten we ook dit jaar onze ambities op het vlak van zonne-energie extra kracht bij. KiesZon plaatste 216.000 panelen voor grote zakelijke zonprojecten en 55.000 panelen bij mensen thuis. In totaal dus 271.000 panelen. Dat is bijna 75.000.000 kWh aan duurzaam opgewekte stroom. Genoeg om 26.600 huishoudens van zonnestroom te voorzien.
Ook in 2020 goed en groen bezig
Elk jaar laat Greenchoice uitgebreid onderzoek doen onder een paar duizend klanten en niet-klanten wat mensen belangrijk vinden als het gaat om energie en hun energieleverancier. Zo kunnen we mensen nog beter helpen met hun keuze voor energie, bij besparen en zelf opwekken. Ook komend jaar investeren we in dit inzicht waarmee we onze service kunnen blijven verbeteren. En dat blijft niet onopgemerkt. Lees meer over de waarderingen die wij hebben mogen ontvangen.