Heb je zonnepanelen op je dak liggen, maar vertoont jouw monitoringsportaal onderbrekingen in de opbrengst? Op zonnige dagen kan dit voorkomen. Door overbelasting van het stroomnet schakelt de omvormer in een stand-by modus en kan er tijdelijk geen stroom worden opgewekt én teruggeleverd aan het net.
Op zonnige dagen wekken zonnepanelen vaak meer stroom op dan een huishouden nodig heeft. Stroom die je niet gebruikt, lever je terug. Het stroomnet kan dit niet altijd aan; er ontstaat een overbelasting van het stroomnet. Dit gebeurt voornamelijk op zonnige middagen waarop de zon het krachtigst is en veel mensen niet thuis zijn, waardoor er veel stroom wordt opgewekt en weinig wordt afgenomen. Bij overbelasting komt de stroom weer terug de meterkast in, richting de omvormer. Omdat de omvormer op dat moment een te hoog voltage meet, schakelt deze zichzelf als beveiliging automatisch in stand-by modus en kan er (tijdelijk) geen energie worden opgewekt en teruggeleverd aan het net.
Niet schadelijk
Uit navraag bij de leveranciers van de omvormers blijkt dat de overbelasting van het net en de overschakeling naar stand-by modus van de omvormers niet schadelijk zijn voor andere apparaten in het huis, de meterkast of de omvormer zelf.
Aanpassing in het net nodig
Bij de aanleg van het elektriciteitsnet namen we enkel stroom af. Tegenwoordig wordt er ook elektriciteit teruggeleverd aan het net, met als gevolg dat het stroomnet overbelast kan raken. Om dit probleem aan te pakken, zijn aanpassingen in het net nodig. Landelijke netbeheerders werken hier aan, maar dit is een kostbaar en tijdrovend proces.
Wat kun je zelf doen?
Schijnt de zon? Gebruik de stroom die je zelf opwekt dan direct! Op deze manier voorkom je dat de zonnepanelen uitvallen en wordt de druk op het stroomnet verminderd. Lukt het niet om de stroom die je zelf opwekt direct te gebruiken en ervaar je onderbrekingen in de opbrengst van jouw panelen? Neem dan contact op met Greenchoice. Wij geven je inzichten in de onderbrekingen en helpen bij het aanleveren van data waarop duidelijk wordt dat een te hoge spanning de oorzaak is van de onderbreking. Met deze informatie kun je contact opnemen met de netbeheerder. Ervaren meerdere mensen in jouw wijk hetzelfde probleem? Neem dan gezamenlijk contact op met de netbeheerder zodat zij onderzoek kunnen doen.