Betalingsproblemen? Zo lossen we dat op bij Greenchoice.

Het afgelopen jaar zijn de energieprijzen sterk gestegen. Het kan zijn dat je hierdoor je energierekening (even) niet kunt betalen. Uiteraard proberen we samen met onze zakelijke klanten te voorkomen dat zij in betalingsproblemen komen. Maar mocht het toch tot dat punt komen, dan denken we graag met hen mee voor een passende oplossing. Er zijn gelukkig voldoende dingen die we hierin kunnen doen. Lees hier meer over in dit blog.  

Stel, je betaalt altijd netjes je rekening. Maar de prijsstijgingen op de energiemarkt raken je harder dan normaal. Als je dan zakelijk gezien ook nog een tegenvaller hebt of onverhoopt een klant kwijtraakt, dan kan het zomaar zijn dat je in de financiële problemen komt. Greenchoice laat je dan niet in de kou zitten, maar helpt je waar mogelijk om dit op te lossen.

Ons sociaal incassobeleid

Greenchoice heeft een sociaal incassobeleid. Hiermee proberen we klanten met betalingsproblemen via persoonlijke begeleiding kosteloos te helpen. Zo bieden we bijvoorbeeld advies om de energierekening te verlagen, want de goedkoopste energie blijft de energie die je niet verbruikt. We beginnen dan meestal met het doornemen van de meterstanden en het maandelijks energieverbruik. Dit leidt vaak tot nieuwe inzichten waardoor met een paar eenvoudige bespaarmaatregelen, het maandelijkse termijnbedrag naar beneden kan worden bijgesteld. Ook kunnen we bij financiële problemen  betaalafspraken maken, waardoor klanten tijdelijk wat meer lucht krijgen en tegelijkertijd openstaande rekeningen gedeeltelijk worden afgelost. We zullen onze klanten nooit zomaar afsluiten van energie, mochten zij het financieel even niet meer redden. 

We volgen in ons sociaal incassobeleid  onderstaand stappenplan:

  1. We nemen contact met je op
    Allereerst proberen we contact met je te zoeken. Dit doen we via mail, brieven en ook telefonisch.
  2. We bieden passende hulp
    Als we goed inzicht hebben in jouw situatie, proberen we samen met jou tot een passende oplossing te komen. Denk hierbij aan het proactief aanbieden van financiële hulpverlening of het treffen van een betaalregeling. Zo’n 75 tot 90 procent van onze klanten is hiermee geholpen.
  3. We verwijzen door, indien nodig 
    Zijn je geldproblemen niet van tijdelijke aard en lijk je structureel in de knel te komen? Dan verwijzen we je door naar onze partner Geldfit, een platform van de Stichting NSR (Nederlandse Schuldhulproute). Ook is er de schuldhulpverlening voor hulp bij financiële problemen. 

Het afsluiten van energie, gebeurt echt pas als allerlaatste maatregel. Bovendien doen wij dit als Greenchoice niet zelf. Bij hoge uitzondering beëindigen wij de leveringsovereenkomst, waarna de netbeheerder de fysieke afsluiting in gang zet.

‘Wij vinden dat we met elkaar een deel van de lasten moeten dragen’

Wouter Joosten - Credit Manager Greenchoice

Noodfonds 

Eerder dit jaar heeft Greenchoice heeft samen met partner Geldfit en een aantal andere energieleveranciers een actieplan tegen energiearmoede ontwikkeld. Eén van de onderdelen van dit plan is een noodfonds dat voorkomt dat mensen met een betalingsachterstand grote schulden opbouwen. Dit noodfonds is door het kabinet omarmd, waarna een reservering van 5 miljoen is opgenomen in de begroting. Dit is op Prinsjesdag gepresenteerd. Op dit moment wordt de invulling van het noodfonds uitgewerkt door het kabinet en zijn er nog geen verdere details bekend hoe dit straks in zijn werk gaat. 

Energiecoaches

Mocht je betalingsproblemen hebben, dan kunnen we klanten ook doorverwijzen naar een Energiecoach. Dit zijn vrijwilligers opgeleid door o.a. EnergieBank Nederland. Een Energiecoach helpt om grip te krijgen op de energierekening. De kosten voor het bezoek van een Energiecoach en eventuele bespaarproducten worden vaak door de gemeente betaald, zodat jij niet verder op kosten gejaagd wordt.

Duurzame visie van Greenchoice

Ons sociale incassobeleid is onderdeel van onze visie op duurzaamheid. Duurzaamheid gaat namelijk niet alleen over groen. Het gaat ook over goed omgaan met trouwe klanten. Het is ons doel om ook een duurzame lange relatie te bouwen met omze klanten. Zo maken we samen de wereld een stapje groener, duurzamer én socialer.

Heb je moeite met het betalen van je energierekening?

Wacht niet langer en neem contact met ons op. Samen zoeken we naar een passende oplossing.

Deel dit bericht
Gepubliceerd op 12 dec, 2022
Bij Greenchoice kies je altijd voor écht groene stroom en bosgecompenseerd gas
Bekijk onze tarieven

Al meer dan 600.000 klanten gingen je voor!

Cookies voor goede energie! Wij maken gebruik van cookies (functionele, analytische en marketing cookies) en vergelijkbare technieken zodat onze website goed werkt en wij jou een optimale ervaring kunnen geven. Hiervoor vragen wij je toestemming. Verder delen we graag informatie over hoe wij met jouw privacy omgaan. Instellingen aanpassen

Ik accepteer cookies